First stop: San Francisco

Dag 1: Vårt första stopp på vår resa vid västkusten var San Francisco. Vi flög från Dulles (Washington DC) och landade ca 6 timmar senare vid San Francisco International Airport. In till stan tog vi oss med metro och var ca 45 min efter vi landade i vårt hotellrum. Hotellet var väldigt speciellt och pittoreskt. Rummen var små, designen på hela hotellet andades sekelskifte. Eftersom vi kom dit vid sex (nio på kvällen DC-tid) så gick vi ned till restaurangen som låg i samma byggnad och firade mamma som fyllde år samma dag. Under hela vår middag satt det ett jazzband i hörnet och spelade helt fantastisk musik för oss.

Dag 2: Eftersom hotellet inte erbjöd frukost tog vi oss ned till Fisherman's Wharf som låg ca 5 minuter från hotellet. Där åt vi frukost och tog senare en promenad till Pier 39. Vid bron låg det en hel hop med sjölejon och där stod vi ett bra tag och kollade på när de gassade i solen. Men nu vill vi in till staden så vi köpte oss tre biljetter och hoppade på första bästa spårvagn som är så kända för just San Francisco. Ett måste när man är där. Vi kom in till centrum, gick i affärer och när vi var klara började solen kika fram.

Dax för cykel! Vi tog oss ned till China town där vi hyrde tre cyklar och tog oss hela vägen från Fisherman's Wharf till Golden Gate Bridge. En bra bit, det tog ett tag med backar som gick upp och ned men fram tog vi oss och över hela bron åkte vi. Utsikten var helt otrolig och eftersom eftermiddagssolen hälsade på kunde vi åka utan jacka.

Egentligen skulle vi lämna tillbaka cyklarna vid sex men eftersom det tog ett tag att åka tillbaka insåg vi att vi aldrig skulle hinna så vi bestämde oss för att vi ville se lite mer av staden. Vi tog oss därför bort till Bombard Street även känd som "Världens krokigaste väg". Det stod en hel hop med människor vid öppningen och kollade ned men vi ville åka ned, inte bara titta. Så det var vi och två tyskar som satte oss på sadeln och bad till Gud att vi skulle få sitta kvar ända ned till stoppet. Dumme Schwede. Men ner kom vi. Även fast bromsen på cykeln fick kämpa. Efter tre timmar på cykeln letade jag upp en thairestaurang där vi tog middag och gick sedan hem mätta och belåtna.

Dag 3: Bilen hämtades på flygplatsen där vi efter ett tag tog oss tillbaka till hotellet och hämtade våra väskor. Efter många om och men tog vi oss ut ur San Francisco och påbörjade vår resa mot Los Angelses. I början stannade vi nästintill var tjugonde minut för att se på de otroliga vyerna men vi förstod snabbt att om vi skulle fortsätta på det viset skulle vi aldrig komma fram. Eftersom vi inte bokat några hotell på vägen till LA hittade jag ett fint hotell i Santa Cruz där vi tillbringade vår första natt på vägen.